زيزو منتدي
مرحبا بكم في مقهي الكابتن زيزو
زيزو منتدي
مرحبا بكم في مقهي الكابتن زيزو
زيزو منتدي
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

الشيخ و البحر

البوابةHomeLatest imagesRegisterLog in

العااااار

Go down 
AuthorMessage
????
Guest

العااااار Empty
PostSubject: العااااار   العااااار Empty22/8/2010, 5:00 am

بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكم ياشباب

العااااار GxP34054
مسلسل العار

العااااار Ef5c0ac9
صورة افيش فيلم العار

اكيد كلنا عارفين فيلم العار ولى ميعرفوش يبقا اكيد اخد باله من قصة مسلسل العار الجديد
انا شخصيا مكنتش اعرفه غير من المسلسل
كنت عايزة اتناقش معاكم فى القصة
اللى هى بختصار

تدور احداث المسلسل حول اسرة الحاج عبد الستار والذي يعمل بدباغة الجلود ، و الذي لديه 4 أبناء و بنت واحده ، يتزوج الحاج من امرأة مطلقة تدعي نعمة وتعرفه بنديم
المضيف بالطيران والذي يستغل بطاقة الحاج الاستيرادية في تهريب الادوية من الخارج ويقنع الحاج بالصفقة ومكسبها وتنجح الصفقة و يقرر الحاج الدخول في صفقة ثانية
لتهريب المخدرات ويسافر للخارج لانهاء الصفقة ويتوفي بعد عودته ويعلم ابناؤه بحقيقة الامر من اخيهم الذي كان يشتغل مع أبيه وقراره بانتظار اتمام الصفقة لتوزيع الميراث
وتستمر الاحداث لنري ما يحدث لكل ابن من الابناء بعدما يرث المال الحرام ومصير كل منهم .

اللى اتفرج على المسلسل اوالفيلم هيبقا فاهم انا اصدى اية بالنقاش
لوانت او انتى مكان اشرف خصوصا هتقبل المال الحرام
عايزة كل واحد فيكم يقولى هيقبل ولا هيتحمل الخسارة

ودى مقاطع من فيلم العار اللى هو نفس القصة
وهل المبررات اللى ادهلهم اخوهم صح ولا غلط

واية رايكم فى القصة واللى عمله واللى حصلهم ؟
مستنيا منقشتكم
وانا هتناقش واول راى معاكم لما نبداء المناقشة

Back to top Go down
????
Guest

العااااار Empty
PostSubject: Re: العااااار   العااااار Empty22/8/2010, 11:38 am

بصي ياروشا انا مااتفرجتش ع المسلسل بس انا عارفة الفيلم وعارفة القصة
بس انا لو مكانهم استحالة اقبل المال الحرام لانه هياخد كل اللي في طريقه وهياخد كل حاجة حلال معاه
ماينفعش ولا حي لفكر اقبله مهما كانت المكاسب من المال او حتي مهما كان حجم المال ده لاني ببساطة هخسر نفسي في الدنيا وهخسر اخرتي اللي هي اهم حاجة وهعيش طول عمري بتعذب في المال الحرام ده
Back to top Go down
????
Guest

العااااار Empty
PostSubject: Re: العااااار   العااااار Empty22/8/2010, 1:13 pm

من المسلسلات اللي متابعاها العار وكنت اعرف الفيلم علشان كدا بتفرج على المسلسل اشوف عاملينه ازاي
بس طبعا فكرة المال الحرام مرفوضة تحت اي ظرف ومهما كان لانها بعد كدا هياخدوا عقابهم
وبالنسبة للظابط اشرف موقفه صعب جدااااااااااا ان ابنه بيموت ومحتاج فلوس لعلاجه بس اكيد كان فيه اي حل غير انه يقبل ان تتم الصفقة هو اه مش طمعان وهياخد ورثه الاساسي قبل الصفقة علشان علاج ابنه بس هو نسى ان عقاب ربنا ممكن يبقى في ابنه نفسه
ادينا هنشوف باقي القصة وايه اللي هيحصل لكل واحد فيهم كعقاب على موافقتهم للصفقة دي انها تتم كانوا ممكن يمنعوها وينقذوا شباب كتير من المخدرات وينقذوا نفسهم من انهم هيندموا مليون مرة انهم قبلوا بالفلوس دي في سبيل ضياع مبادئهم واخلاقهم اللي اتربوا عليها
Back to top Go down
????
Guest

العااااار Empty
PostSubject: Re: العااااار   العااااار Empty24/8/2010, 5:19 am

علا
طبعا الفكرة مرفوضة بس لوشوفتى المسلسل اشرف دا بالذات انا لوفى مكانه مش عرفةهتصرف ازى اعتقدممكن اعمل زيه
ابنى بيموت وعلاجه بالفلوس لو خيروكى ان حيات اغلى حد عندك ولا الفلوس الحلال والفقر وموت الشخص داهتختارى اية تنقذيه ولا تسيبيه يموت والدنيا مقفلة فى وشك
سؤال صعب واختبار صعب جدااا من ربنا

ضحى
انا معاكى فى ان ممكن يبقا فى وسيلة تانية وفعلا اشرف كان قدامه طريقة تانية وسعى فيها اللى هى ان الولاديتعالج على نفقة الدولة
بس ربنا بقا ينتقم من مختار انه دبس اخوه وغيرله حياته باللى عمله وذله عشان يقبل الصفقة

نورتوا الموضوع يابنت ومستنيه ردكم تانى
Back to top Go down
????
Guest

العااااار Empty
PostSubject: Re: العااااار   العااااار Empty26/8/2010, 4:42 pm

طبيعي جدا مادامت ع البر أقول لأ .. لكن للتجربة قانون مختلف
Back to top Go down

العااااار
Back to top 
Page 1 of 1