زيزو منتدي
مرحبا بكم في مقهي الكابتن زيزو
زيزو منتدي
مرحبا بكم في مقهي الكابتن زيزو
زيزو منتدي
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

الشيخ و البحر

البوابةHomeLatest imagesRegisterLog in

حوار مع النفس

Go down 
AuthorMessage
detective_hopa
terminator
terminator
detective_hopa

Male عدد المساهمات : 3637

حوار مع النفس Empty
PostSubject: حوار مع النفس   حوار مع النفس Empty31/8/2010, 12:49 am

يسعدني ان افتتح هذا القسم بحوار اجريته مع نفسي علي سبيل الفضفضة..يارب يعجبكم و تستفيدوا منه و تضحكوا برضو

ازيك يا هوبا
اهلا يا اخويا..فينك من مدة مش باين يعني

اشغال بقي

اشغال ايه يعني...كان في عندكم عفريت مجهول النسب و بتعملوله دي ان ايه؟

هع هع...طول عمرك عسل..بس مالك حاسس انك متغير؟

متغير ازاي..كنت في الحالة الصلبة و بقيت في الحالة السائلة؟

اه دا انت شكلك بتستظرف..شكلك عايز الغراب الاعظم يربيك

يا عم غربان ايه عالمسا..افتكرلنا حاجة عدلة..اسكت بقي اصل انا وصلت لمرحلة وحشة اوي

مرحلة ايه؟

مش طايق حد و مش عايز اشوف حد و مخنوء من الناس كلها بما فيه البيت عندنا..و معنديش الرغبة اني اعمل اي حاجة..حتي مش طايق نفسي..حتي يا اخي الواحد بيحلم بكوابيس عجيبة و حاجات فعلا مش حلوة من 3 ايام..حتي ضهري بيوجعني بطريقة عجيبة

ياااااه..ما انت ياما قلتلي كدة..نهايته يعني..افهم انك مكتئب يعني كالعادة؟

مش مسألة اكتئاب يا حمار..مسألة ملل من الناس نفسها..مسألة اني زهقان من كل حاجة..زهق من الاماكن
ياااااااه..ازاي؟

فاكر ياض في فيلم
Saw
لما كان بيقوله انا قضيت عمري في محاولة فهم النفس البشرية..اهو انا بقيت كدة..بحاول افهم ليه الناس بتتغير..ليه الناس نفوسها بتتغير و ليه عدو الامس ممكن يبقي صديق اليوم و العكس..او مش العكس قد ما هو زي ما بيقولوا لم يعد صديقا..بحاول افهم ليه الناس ممكن تضحي بالصداقة قدام اي شئ سوا عاقل او غير عاقل..او حتي لو في سبيل الفلوس..ليه ممكن الناس تتخلي عن مبادئها و افكارها في ثانية من اجل شخص واحد..او من اجل شوية فلوس..ليه في ناس ممكن يمتلكها شخص واحد..و يسيطر عليها و يتحكم في تفكيرها و حتي الهواء ال بتتنفسه..علما ان التحكم دا مبيظهرهاش كمجني عليها قد ما بتكون هي الجاني في نظر كثيرين..علما انها لو خرجت من التحكم دا و الملكية دي..بتمتلك قلوب الكثيرين...باختصار عشان شكلك فتحت بقك و مش فاهم حاجة..سؤالي ال بطرحه..ليه في ناس زي ما عندها رغبة حب التملك..في ناس تانية بتحب تكون مملكوكة و حد بيسيرها..اذا كنت فهمت الحالة الاولي بس مش قادر افهم التانية لحد دلوقتي؟

تعرف..انا زهقت من التفكك ال في كل حتة... و .من كل الناس ال اعرفهم و مدي انعدام الترابط بينهم..من الناس ال مقضياها معرفة مصالح..من الناس ال نسيتنا سواء لما اشتغلوا و لا لما ارتبطوا كانها ارتبطت مثلا ببراد بيت و التانية اشتغلت في وول ستريت و لا ال نسيونا لما اتخرجوا كاننا كنا اصحابهم علي ما تفرج....و لا بالناس ال مش جديرة بثقتك...و لا بال بايع اصحابه و خارم دماغه و معيش نفسه في الوهم....و لا بالتافه و السطحي منهم..و لا في ال يديك كلمة و يرجع فيها...و لا ال معووجة علي خلق الله مش عارف علي ايه يعني تتعوج علي اساسه او ال عندها اصلا من مميزات عشان تتنفخ علي اساسه...و لا في ال مشغول في فلانة و علانة..و لا صاحبك ال من 11 سنة و مش هاين حتي عليهم يعزمك في حفلة هما عاملينها و يعزموا كل الناس الا انت و بعد كدة يقولك نسيت..و لا ال تعرف انه مخطوب و لا مخطوبة بالصدفة و خايف مثلا اننا نحسده... و لا في الناس ال بتتفننن انها تحرق في دمك..و لا في غباء الناس و قلة ذوقهم عموما....ممكن تقول ناقم علي الدنيا كلها..حتي تخيل لما اخوك ال انت يعتبر انت ال مربيه و عملتله حاجات اهله نفسهم معملوهاش ليه.. يتعوج عليك و ميكلمكش!!..تخيل انك قاعد في بيت محدش بيكلم فيه التاني و في رمضان...أسرة سعيدة جدا مش كدة
تفتكر يا صديقي..يبقي العيب فينا و لا في ال حوالينا؟

ممكن ظاهرا يبقي العيب فيك لكن باطنا العيب فيهم؟
تقريبا انا فاهم قصدك..بس ازاي؟
يعني العيب فيك انك بتتعامل معاهم غلط و بتمنح ثقتك لمن يستحق و من لا يستحق..و انك احيانا بتسئ فهم الاشخاص ال حواليك..و انك برضو مش متلمس الاعذار..و انك ساعات بتطالب الناس انها تعاملك زي ما انت بتعاملها و دا في حد ذاته غلط!!
مممم..دا في حد ذاته غلط ان انسان بتعامله كويس فالطبيعي ان هو يعاملك كويس..دا غلط ازاي؟
مش كل الناس زيك ..و مش كل الناس زي بعضها
مممم...طب ازاي العيب فيهم؟
العيب فيهم ان جزء كبير منهم قليل الاصل معندوش دم...الصداقة لا تعني له شئ حتي و ان ادعي عكس ذلك و انه ممكن يبيعك في ثانية لو وقفت قدام مصلحته..بس كله كوم و ال ميسالش عليك و يديك كلمة و يرجع فيها دا بالذات كوم تاني
لا مش مهم..بس ال واقف عنده فعلا..الناس ال مش طايقة بعض في كل حتة و فلان ضارب في فلانة و علان ضارب في علانة..تعرف انا مهما حاولت ازعل من حد مبعرفش..حتي لو عامل حاجة جامدة..و مهما قلت اني هقطع علاقتي بفلان برضو مبقدرش.. الاستثناء الوحيد ال فعلا ممكن ابيع وقتي لو حد قرر يبيعني.بس يبدو ان القاعدة دي هتتمسح قريب
فعلا عندك حق..انا ماشي
ماشي ليه
ماشي يا ماشي ..حلق عالماشي
انت هتغنيلي درجندي اقعد هنا يالا يا ابن التيت انت رايح فيه هو انا ناقصك..انا ما صدقت الاقي حد اتكلم معاه
طب انجز عشان اشوف موضوع الدرجندي..أأأقصد اشوف موضوع الدي ان ايه..!!
مش عارف ليه بتفكرني بدور خالتي الرغاية ال كان متقمصه مارد الكدواني!!!!
طب قصر يا بهيج...انت كنت هتقول حاجة

اه...كنت هقولك مجاش عليك وقت حسيت بال انا حاسس بيه..حاسس بالملل و الزهق و الارف من كل شئ في حياتك؟

طبعا حسيت كتير!!!
يا راجل..دا انت شبهي اهو..يعني انا مش لوحدي!!
ما انا هو انت يا حمار..بس الفرق اني خارم دماغي!!!
اه صح.!!!
تعرف انا نفسي في ايه؟

ايه؟
اصبحت علي يقين اني لازم اخلص ام السنة ال باقيالي في الكلية الفقر دي..و اروح في اي حتة عشان انا مبقيتش طايق اي حد في البلد دي... و و الله العظيم لو اتيحت ليا فرصة لن اتردد حتي و لو قالولي مش هتنزل قبل 3 او اربع سنين..نفسي اسافر برا في اي مصيبة معرفش فيها حد و اكون في مكان معرفش فيه حد...زهقت من كل الناس!
سبحان الله..الناس كلها بتتمني ترجع و انت نفسك تسافر!!!
البلد دي اصلها تساعد علي الملل بشكل فظيع..اديلي انت سبب واحد يخليني اقعد فيها..يعني جزء الصحاب انا لسة حاكيلك عليه..جزء الناس و المجتمع يا راجل حدث و لا حرج.. دا احنا بقينا زي النمل ..تروح في كل حتة تلاقي ناس..تركب مشروع تلاقي ناس فوق بعضها و ريحتهم وحشة تلاقيهم بيهجموا علي المشروع كانه ليموزين هيفاء وهبي....تقعد في بيتك مش عايز تشوف حد تلاقي الكهربا قطعت عليك 3 ساعات كل يوم قال و يقولك اجهزة التكييف السبب....تيجي تنام تلاقي عيال صغيرة عندها 5 و 6 سنين..تلاقي العيال دي نازلة قبل السحور بساعة و نص..مش عارف ابوهم عايز ايه يروح مسربهم يصدعوا دماغ اهلنا في انصاص الليالي....نفدت من العيال تلاقي المسحراتي..قال يعني حد بينام دلوقتي..اصحي يا شكيتح..اصحي يا ابو سنوسي..اصحي يا ام زورمبيح..اصحي يا شيخ تامر..عمرك شفت شيخ اسمه تامر؟..بلاش يا سيدي...تفتح التليفزيون تلاقي برامج تافهة و اعلانات اتفه و طريقة عقيمة في التقديم و الاستفزاز.....و لا مدينة الاحلام سيتي لايت في اسكندرية و يكلمك عن المنتجعات و مركز التدليك و الخبراء المختصين في التدليك..طب ما ييجي يشوف التدليك في العشوائيات..التدليك بالعربيات النقل و اوامر الازالة...تلاقي الناس عايزة تشوف زهرة اتجوزت مين و ضحكت علي مين و بينت دراعها و لا رجلها النهاردا في الحلقة ....تروح تخلص ورقة تستعجل الموظف شوية يقولك سيبني في حالي دلوقت..استغفر الله العظيم اللهم اني صائم..(كانه هو لوحده ال صايم و احنا كفار مثلا)..اقولك يا سيدي..روح صلي التراويح تلاقي واحد معفن واقف جمبك تلعن اليوم ال نزلت تصلي فيه..5 دقايق بالظبط تعرف الراجل دا كان ضارب ايه عالفطار..و لازم تاخد معاك اسطوانة اوكسجين و انت واقف عشان متموتش و تلاقي وراك روضة اطفال و صويت عيال صغيرة و حديث المدينة تحت في مصلي السيدات..دا عن اليوميات بس.تحب اكلمك عن المشاكل بقي عموما في بلدك المقرفة دي!!

و حد قالك انها بلدي..دي بلدك انت..انا مكاني مش هنا..انا مكاني فوق!!!
فوق فين..هههههه..اه نسيت صح!!

هههههههه بس كله كوم و ام شكيتح كوم تاني..ههههههههههههه!!!
هو انت يبني فاكر دي مشاكل..الحاجات دي ال بيقابلها اي مواطن عادي في يومه..اكيد المشاكل الاصليةانت عارفها من غير حاجة..!!!
يا راجل كفاية انا قربت انتحر!!!
استني ياللا اروح اشرب و اجيلك تاني..!!
طويب!!!!!

ارجع الاقيك قاعد قدام التليفزيون بتاعي كانك قاعد في الليفنج الروم بتاعت اهلك..ايه ياض مفيش ذوق خالص!

لا مؤاخذة يا كبير..اصلي شفت وزة حلوة اوي!!
وزة في رمضان يا واطي...انت بتصوم ياللا؟

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
احنا كنا بنقول ايه ياض...اه المللللل
طب ما تتفرج علي ميلودي؟
اه دا انت شكلك انت عايز الغراب يربيك..رغيفين عيش هنا يا ابو باسم لعمك
لا خلاص...انت مش هتنجز بقي و تقولي انت عايز مني ايه
لا انا مش عايز منك حاجة..انا عايز احكيلك علي حاجة
احكي يا شهرزاد
تخيل تبقي قاعد عالبحر مع اصحابك بعد الفطار فجأة تلاقي ناس بتصوت تروح تبص تلاقي الناس بتقول غريق و تلاقي جثة طفل ميكملش 10 سنين قدامك...تفتكر موقف زي دا تشوفه ازاي؟
انه تذكرة لمن يخشي
اه..الله ينور عليك اول مرة تقول حاجة صح..بس برضو دا يخليك تقول..ما اكثر اسباب الموت ..تفتكر دا برضو يوصلك لايه؟
ان انا نتمسك بالحياة!!
رجعت لاصلك تاني..مش دا ال اقصده ان كنت فعلا اقصده جزئيا بس المعني الاعم انك تخاف من لحظة زي دي و تعمل ليها
انا عايز منك حاجة واحدة بس اسالهالك...ايه الدنيا ال الناس هتموت نفسها عليها دي؟

هه..بركاتك يا شيخ هوبا
بجد انا مبهزرش....يعني ايه الدنيا ال الناس فانية حياتها فيها و بيعملوا كل الموبقات بسببها و غافلين عن ربنا بسبها..و ناسيين ان هيجيلهم يوم يبقوا زي الموميا علي سرير منتظر اجله و نهايته..و يبقي الظالم و الجبار و المجرم و الفرعون في الدنيا..مجرد شوية عضم في تربة في النهاية..ليه الانسان مبيتعظش؟
ليه كل واحد بيسيب صلاته مبيفكرش في لحظة زي دي؟ ليه كل واحد قاعد بيلعب دومينو و لا طاولة علي القهوة و سايب الصلاة ناسي حاجة زي كدة؟ ليه اي حد بيغش و بياكل الربا و بياكل حق اخواته في الميراث و بينصب عالناس ناسي لحظة زي دي؟ لية اي واحدة او واحدة بيفكر يزني تحت بند انه يبقي واد مقطع السمكة و ديلها..ليه ناسي لحظة زي دي؟...ليه ال بيخدع الناس و بيخدع بنات الناس و يضحك عليهم ناسي لحظة زي دي؟ ليه اي ممثلة من ممثلاتنا ل بيتفننوا في اظهار اكثر ما يستروا ناسيين لحظة زي دي؟ ليه ال بيتاجر في المخدرات و لا ال بيقتل امه و لا ابوه ناسي لحظة زي دي؟ ليه ال بيقبل الرشوة و الفلوس الحرام ناسي لحظة زي دي؟

دا ايه الايمان دا كله..دا من امتي؟ طب ما انت نفسك كنت في وقت من الاوقات مبتصليش خالص..و كنت بتقعد عالقهوة الاوقات بتعدي عليك و انت مبتقومش تصلي..ايه ال جد جديد يعني؟

انا بقي منسيتش اللحظة دي ال كل الناس ناسيينها...تعرف لما فكرت في فكرة الموت و ان هيجيلك وقت يبقي عملك هو الوحيد الشاهد عليك..هتقول ما احقر هذه الدنيا..فكرة ان هيجيلك وقت تبقي مش موجود في الحياة زي مليارات من البشر سبقوك كفيلة لوحدها انها تخليك تتعظ..عارف انت لما يجيلك تنبيه كل شوية من ربنا..تعرف ان انت في ايدك تغير حياتك قبل ما يفوت الاوان..و برضو تخليك تتعظ!!!
يبني انت محسسني انك كنت تاجر مخدرات او قتال قتلة او صاحب شبكة مشبوهة!!!
يا سلام هو انت ليه حطيت ان هما دول القاعدة...الاصل الخير يا استاذي الفاضل..و ال بيعمل وقفة مع نفسه و قرر يتخلص من كل الغلط ال في حياته تدريجيا..هل لازم يبقي من الفئة ال فوق دي؟
بس هما دايما ال بيتكلموا بطريقتك دي.دا يعني لو افترضنا ان ربنا هداهم و قرروا يتوبوا
عشان غلط..الناس فاكرة انها تفضل تعمل الذنوب كلها و هما متعمدين و بعدين يرجعوا يقولوا ان الله غفور رحيم و بعدين يقولوا اللهم انا نسألك الجنة..لازم تعمل الوقفة في حياتك بدري و صدقني لو اصلحت دينك و علاقتك مع ربنا..حتي لو فسدت علاقتك مع اي حد..طززززز,,,اهم حاجة علاقتك بربنا..صدقني لما تحس ان ربنا راضي عنك دي في حد ذاتها حاجة لا تقدر بثمن
نهايته..ناوي تعمل ايه دلوقتي؟
علي مستوي علاقتي مع ربنا ناوي احسنها اكتر من الاول..ناوي استمر اني مفوتش و لا فرض..ناوي احاول ابعد عن الذنوب الصغيرة ..ناوي مقولش الا الحق و لو هيزعل صاحبه..ناوي اعمل اي شئ يكون ربنا راضي عني و يهدينا في الدنيا و العكس صحيح .. ناوي اتخلص من الذنوب الصغيرة شيئا فشيئا..ناوي مجيبش سيرة حد في غيابه.. بالسنبة لاصحابي..ناوي اكبر دماغي من ناس كتير و اقنن علاقتي ببعض الناس و احافظ علي 4 او 5 يبقوا هما دول اصدقائي المقربين..تصدق يا راجل انا من الصحرا ال شايفها في كل حتة مش طايق ارجع النت و حاسس اني مش عايز اتكلم مع حد..دلوقتي يمكن الحاجة ال بتدخل الضحك في يومي هو الكورس.. الاستاذة ال ببتدرسلنا ال قمة اللذاذة كلها فيها..بس يا خسارة هي اكبر مني ييجي بحوالي 4 او 5 سنين.
هههههههه..طول عمرك عينك زايغة؟

عيني زايغة ايه يا عم بجو الحاج متولي ال انت عايش فيه دا..فعلا انا نفسي في شخصية زي دي ارتبط بيها لما ربنا يشاء ان شاء الله..لان انا دايما بحب الانماط المختلفة من البنات مش الانماط التقليدية العقيمة ال الواحد شايفها في حياته كل يوم..هي بجد
شخصية لذيذة جدا و ليها اهتمامات كتير قريبة من اهتماماتي لدرجة ان احنا ممكن نقعد نتكلم مثلا بتاع 5 دقايق جوا الكورسوجها لوجه في موضوع معين و الكورس كله بيتفرج علينا..هههههه..شخصية لذيذة جداااا..كنت عايز انا النمط دا بس علي صغير شوية...بس تصدق يالا مع ذلك مفيش دبلة لا في ايديها اليمين و لا الشمال..علي راي اخويا فعلا..التعبانين هما ال بيتخطفوا دلوقتي..

طب و بالنسبة لباقي الوزز ال معاك؟
وزز؟..دول بلاليص يا راجل افتكرلنا حاجة عدلة..دول ماتوا قبل كدة
ههههههههههههههههههههههههه
طب احكيلنا موقف كدة من الكورس
بص يا سيدي الفاضل....طبعا العبد لله لازم لما يروح اي مكان لازم يحاول يظهر نفسه باي طريقة و يبقي متميز شوية عن الباقي و ميبقاش زيه زي البلاليص ال قاعدة..خاصة بقي لما الفرصة تجيله

ازاي؟
يعني انا اصلا بقولك انها فرقت معايا درجة علي ليفل 11..فبالتالي انا تقريبا عندي خلفيات كتير عن الليفل دا..فاول مرة مثلا ظهرت بكلمات تقيلة كنت بقولها مثلا مساوية للكلمة ال هي بتقولها..لدرجة انها سالتني انت تعرف الكلمات دي ازاي..غير ان في بنت معانا شايفة نفسها فانا كنت مستلمها من اول يوم تريقة.المهم طلبت منا الاستاذة تخيل نفسك بتحاور ممثل في هوليوود.ايه هي الاسالة ال انت هتكتبها؟
انا كتبت ييجي 12 سؤال راحت بقي هي مطلعاني و قالتلي تخيل نفسك انت بقي الممثل دا و كل ال حضر اسئلة هيسألهالك..قلت و ماله و احنا بيفرق معانا..خاصة اني كنت في المود اوي يومها و طالبة معايا هياس
المهم..ناس سالوني اسئلة عادية زي ايه هو اصعب مشهد و مين هي افضل مثلة مثلت معاها..و ايه هي بدايتك..و عمك سايق في العوجان بقي..عملتلهم فيها توم كروز.. بس المطلوب انك تجاوب بسرعة و بصيغة صح و ان متكونش اجابتك عبيطة..غير ان في ناس كانت بتتعمد تحط كلمات صعبة عشان تغلس عليا...كل دا مكانش صعب المطب بقي في ال جاي ان مدرسة الكورس اخدت الاسئلة ال كنت محضرها.., طبعا كان في منها اسئلة من ال قلبك بيحبها و كنت كاتبها للهياس و مكنتش طبعا ناوي اقولها...لقيتها بتضحك اوي و هي ماسكة الورقة بتاعتي و راحت سالاني السؤال دي من اسئلتي
With any actress was the most beautiful kiss you ever had in your movies?
راحت يا معلم..سألاني السؤال دا..و لك ان تتخيل بقي لاول مرة في حياتي وشي يحمر من الخجل مش من النرفزة....بس تماسكت سريعا..هو اه في اجابة كنت ممكن قلتها و احرجتها هي بس كانت هتوديني في ابو زعبل..بس قلتلها
All the kisses I had were innocent kisses!!!!
و سكت شوية و قلتلها
Brother kisses
و لك ان تخيل بقي الضحك ال حصل..ضحك للصبح
ههههههه
و في مواقف تاينة هبقي احكيلك عليها بعدين عشان شكلك عايز تنام

واااااااه..ايه..اه طيب انا نمت فعلا..يالا بقي تصبح علي خير
ابقي سلملي علي واو ياض..فاكر واو ؟
ياللا ياض امشي و مش عايز اشوفك تاني و كل مرة تيجي تخضني بمنظرك دا ...امششششششششششي!!!

طب متزقش...عمت مساء!!
عليك اللعنة يا ابن ابي شفلحة!!!
اه قبل ما امشي..ايه الدرس المستفاد من الفضفضة دي؟
طز في الناس كلها و في عوجانهم و قلة اصلهم و ال فاكر ان ليه لازمة و معووج علي الناس و هو فسل و حقير...و ان لازم الناس متسلمش امرها لحد الا لربنا و لا تخلي حد يتحكم فيها و الا تبقي عديمة الشخصية ملهاش لازمة في الحياة.., احرص علي علاقتك بربنا هي اهم من اي شئ في الحياة
ماشي يا بوب..حكمة اليوم بقي؟
بص يا سيدي دي فعلا كلمات جميلة اوي سمعتها في اغنية اجنبي و حكمة لازم تعمل بيها في حياتك الا و هي
With the thunder and lightning , it seems so exciting but never forget who you are….for the chaos & mayhem it seems so frustrating but always remember your heart
.
ها؟
انت فتحتلي بقك..ههههههههههههه
بص يا سيدي دي معناها..انك لما الدنيا ترفعك و تحس بالنجاح..برضو متنساش نفسك..و لما الدنيا تيجي عليك و تظلمك و تبقي حواليك فوضي و عشوائية في كل حتة..افتكر ان لسة قلبك نابض بالحياة

الله عليك يا بوب..طب اعمل انت بس بيها الاول..دي بقي يقابلها ايه في الحكم العربية؟
لا تكن صلبا فتكسر ...و لا تكن لينا فتعصر..برضو يقابلها خير الامور الوسط..و يقابلها من القران الكريم ..ان مع العسر يسرا
اه يبقي كدة انا همشي!!!!!!
اه صح..ههههههههههههههههههه..فكرتني بشيطان ندل عزم اصحابه قفل عليهم الباب و شغلهم قران و جري
هههههههههههههههههههههههه
هههههههه

ياللا سلام

Back to top Go down
https://www.facebook.com/home.php#/profile.php?ref=profile&am
????
Guest

حوار مع النفس Empty
PostSubject: Re: حوار مع النفس   حوار مع النفس Empty31/8/2010, 3:28 am

الحوار ممتع ياهوبا بس انا قريته نصه تقريبا وليسة هكمل
بس مش عرفة ارد على اية ولا اية
حوار بجد لازم الواحد يفصصه ويرد حته حتة
بس كل اللى لفت نظرى
ان عاجبنى اوى الحوار مع النفس دا
ممكن نقلبه جماعة كل واحد يرغى مع نفسه حبه ويحطه فى توبك ؟
يعنى حوار مع نفس هوبا
حوار مع نفس ادهم
حوار مع نفس روشا
وكدا يعنى
وناقش كل حاجة مضيقانة بس نخفف شوية منحطش كل حاجة مضايقانة فى حوار واحد عشان نعرف نرد
ابقا قولى الفكرة عاجبتك ولا لاء
وانا هرجع افصص الحوار دا ورد عليه
بس كل دى حاجات مضايق منها
Back to top Go down
????
Guest

حوار مع النفس Empty
PostSubject: Re: حوار مع النفس   حوار مع النفس Empty31/8/2010, 12:00 pm

حوار جميل اوي يا ايهاب ياريت اقدر اعمل الحوار دا مع نفسي
عايزة اقولك اني اتاثرت اوي معرفش ليه وغصب عني لقيت دموعي بتنزل يمكن لاني مخنوقة ومش عارفة مالي
على فكرة انا مريت بفترة كنت مخنوقة برضو من الناس كلها ومش عايزة اشوف حد حتى اللي معايا في البيت بس جه عليا وقت مكنتش عارفة مالي ولا عارفة فيا ايه كانك بتتكلم عن نفسي بس الحمد لله مريت منها وعدت واحيانا بيجيلي الشعور دا بس بيعدي بتبقى حالة اكتئاب او ملل زي ما بتقول بس بتبقى فترة مش طويلة يعني

كلامك عن الصداقة حسيته اوي لان برضو جوايا كلام عنه كتيييييييييير وخصوصا الايام دي لان فيه واحدة صاحبتي من زمااااااااااااااان اسمها شيماء اد ايه كنت بحبها وكنا شلة جميله انا وهي وشيماء تانية ومي واحنا صغيرين وكبرنا واحنا صحاب كانت من اعز اصدقائي وفجاة بلاقيها بتتغير وبايعانا اوووووووووووووي ليه ما تعرفش ليه الناس بتتغير اوي كدا ليه اما كنت في الكلية تحس ان ناس كتيييييير اوي صحابك ويقولولك اما نتخرج هنبقى نتصل ونتواصل وتكتشف ان كله علشان المحاضرات وماتطلعتش بصحاب غير الاتحاد وكام واحدة من الدفعة

بجد يا ايهاب الناس بقت صعبة اوي في ايه مش عارفة ليه الصداقة والعشرة بتتنسى ليه بقينا بنهون على بعض ليه مابقاش فيه ثقة وترابط زي الاول

اما افتكر اني في واحدة صاحبتي وبحبها اوي وبسال عليها رغم انها مش بتسال وبحاول يبقى فيه تواصل مع انها كانت اول واحدة تقولك هنفضل صحاب على طول ونتقابل ومش هننسى بعض دا انتي حبيبتي وصاحبتي والاقيها ولا بتسأل ولا تتصل رغم سؤالي عنها كل شوية بس وقفت الاتصال لاني مالقتش منها اهتمام واتفاجيء على الفيس انها اتخطبت دا اسميه ايه كانت معرفة مصلحة وكلية وبس وكل كلامها كان كدبة كبيرة انا صدقتها

وبلاش نتكلم عن الصداقة خلينا في الاهل والناس اللي من دمك اما واحدة قريبتك تفتحلها بيتك وتعاملها معاملة كويسة اخواتها نفسهم مش بيعملوها كدا ومعملتش في حياتك حاجة وحشة معاها وتعديلها اخطاء وحاجات كتييير وتلاقيها كأنها شيطان بجد مش عارفة اقول ايه حتى خلانك وعمامك بنشوفهم في السنة مرة وبالصدفة في ايه للدرجة دي مافيش ترابط

عارف يا ايهاب انا بابا بيجيبلي شغل وانا بخاف وبقوله لا مش دلوقتي خايفة من الناس اللي هتكون معايا خايفة حسه اني بقيت مش عايزة اعرف ناس جديدة لاني مش عارفة هيبقوا كويسين ولا لا لابسين قناع ولا على حقيقتهم بقول اذا كان ناس عاشرتهم وعرفتهم ولاقيت فيهم ناس مزيفة امال بقى لما تشوف ناس جديدة هعرفهم ازاي ؟

يا ايهاب المشكلة بقت في الناس كلها لدرجة ان الواحد بقى يشك في نفسه ويحس انه وحش اوي لانك تحس ان الناس بقت بتتحول كدا مش عارفة اقولك ايه بس اللي انا شايفاه ان الناس بعدت عن دينها وبعدت عن ربنا علشان كدا تاهوا ومش عارفين بيعملوا ايه وناسيين كل حاجة انا يمكن بفضفض معاك شوية عايزة اخرج جزء من اللي جوايا

ملحوظة اتمنى مش اكون من الناس اللي قصدك انهم بعد ما اتخرجوا مش بقوا يسألوا او كدا لاني مش اكدب عليك حسه بالتقصير لاني مش بحضر تجمعات معاكم بس والله لما بقدر بنزل وبتبقى ظروف عندي لانكم اكيد عارفين غلاوتكم وكفاية اني لما بشوفكم بنسى الدنيا والمشاكل كلها وبقضي احلى وقت معاكم فلو حد زعلان مني علشان مش بحضر اي تجمعات اخيرة اعذروني وسامحوني

كلامك عن الموت يااااااااااااااااااريت الناس كلها توصل ولو لكلمة واحدة من اللي قولتها الناس مشغولة بجمع الفلوس حتى لو على حساب ناس تانية وناسيين اخرتهم ناسيين لما يقفوا قدام ربنا هيقفوا قدامه يواجهوه باللي عملوه ازاااااااااااي ربنا اللي خلقك اللي سخرلك كل حاجة علشان تخدمك وتساعدك اللي عطاك قوة وصحة وعقل و و و و ونعم لاتعد ولا تحصى دا احنا لو عشنا عمرنا كله بنشكر ربنا وبنعبده طول حياتنا مش هنوفي جزء صغير من حقه علينا الناس مش فاهمه دا يا ايهاب لو فكروا في الموت مكنش دا هيبقى حالهم هما ناسيينه والمشكلة انهم هيلاقوه بس بعد فوات الاوان ربنا يهدينا جميعااا يارب ويحسن خاتمتنا انا طولت عليك

بشكرك على الفضفضة دي لانك اتحتلي الفرصة اني افضفض شوية واسفة لاني طولت عليك وربنا يوفقك ان شاء الله في حياتك كلها وربنا يكرمك يارب وان شاء الله تتخرج على خير السنة دي وربنا يوفقك في الكورس ومش عايزاك تبقى زعلان مني علشان انا مقصرة معاكم شوية وان شاء الله اشوفكم على خير
وشكرا على الحكمة الاخيرة دي

شكرا على الفضفضة وانك اديتني فرصه افضفض شوية
Back to top Go down
????
Guest

حوار مع النفس Empty
PostSubject: Re: حوار مع النفس   حوار مع النفس Empty31/8/2010, 7:06 pm

بداية موضوع جميل فكرنى بالموضوع اللى كان عامله بيكهام ع المنتدى القديم

انا قرات نصف الموضوع
ايهاب وضحى
اسمحو لى فى الرد ان ارد على كل نقطة على حدة ومن اكثر من زواية اذا كان لديكم سعة صدر
لانى زى ما قولتك يا ايهاب انا بعدت عنكم سنة ادرس فيها الاحوال والشخصيات واجاوب على الاسئلة
لماذا والى متى والى اين وكيف ؟
لماذا ما نحن عليه
والى متى سنظل عليه
والى اين سنصل لو استمرارنا على هذا الحال
وكيف نعالج ذلك
اذا رادتم راى اسمحوا لى بذلك واسمحوا لى ان يكون على اجزاء لكبر وعظم الموضوع
Back to top Go down
????
Guest

حوار مع النفس Empty
PostSubject: Re: حوار مع النفس   حوار مع النفس Empty1/9/2010, 1:21 am

الموضوع حلو اووووووووي يا ايهاب
وبجد ربنا يفرج عنك همك وهمومنا كلنا
طبعا انا اول واحده معترفه بالتقصير جدااااااااااااااا
بس بجد انتم لازم تعذروني وتلتمسوه ليا اوووووي كمان
اولا . النت مش كان متوصل عندي
ثانيا . التجمعات انا اصلا من البدايه قليل اوي لما كنت بحضرها وكانت بطلوع الروح بالنسبه لبابا يعني
ثالثا . ان في حاجه دخلت في حياتي جديده غيرت ليا حياتي كلها
هو الاول طلب مني إن مافيش حاجه اسمها صداقه بين بنت وولد أنا قلتله ماشي ووعدته بكده
وبعدين مش حافظت علي الوعد ده وبما إني مش بكدب ولا بعرف اخبي لما سألني انتي بتنفذي وعدك ؟ وقلتله لآ
طبعا حصلت مشاكل كتير اوي بينا ووالله كنت هتوصل لمرحله الانفصال . فبما إني ماحفظتش علي الوعد اول مره إضطريت ومن غير نقاش إني اوعده والمره دي كانت بجد اوي
هو اللي كان مصبرني ان الكليه خلصت وان النت مش موجود ، بس طبعا الموضوع عندي لسه ما انتهاش وللحوار بقيه

ممكن يكون ده سبب للتقصير بس مش اساسي
السبب الاساسي واللي ايهاب اتكلم عنه بإستفاضه هو المـــــوت
لان بجد بعد ما جدتي اتوفت وانا كنت قاعده جبها بعد ما اتوفت علي طول وبقرالها قران
حسيت للحظه اني ممكن اكون مكانها ، ودخلت في حاله لايعلمها إلا الله
بجد جالي احساس ان الموت قريب اوووووووي مننا ، واني وبالرغم من اني في الفتره الاخيره دي قربت لربنا اوي الحمد لله
حسيت اني مقصره وما عملتش حاجه لاخرتي ، فبدات والحمد لله احافظ علي الفروض اكتر والسنن اكتر
واكتر في قيام الليل والقران ، المهم إني قعدت حوالي 3 اسابيع في الحاله دي رعب وعياط وارق
لحد الحمد لله لما خرجت من الحاله دي وعدت علي خير

وإذا كان علي الناس . فهما دول ومش هتيغيروا وهيبقوا من اسوأ لأسوأ علشان يتحقق كلام الله ورسوله (ص)
إن علامات يوم القيامه بتتحقق وانها قربت اوووووي

وبجد هنصحكوا نصيحه .. اوعوا تضايقوا نفسكم علي حاجه في الدنيا ابداااااااااا لان اللي عند ربنا خير وابقي
الدنيا مش مستاهله اننا ننزل دمعه عليها خالص إلا لو كانت من خشيه الله

فبجد يا اجمل شله محدش يزعل مني اوي يتهمني بالتقصير لاني عارفه ده والله
بس اللي كنت عارفاه ومتاكده منه انكم هتلتمسولي العذر وتقدروا ده كويسه
وعمر الارتباط ما هياخدني منكم ابدا ، الموضوع اني بحافظ علي عهد خدت مع ربنا قبل نفسي
وزي ما قلتلكم للحوار بقيه

موضوع حلو اوووووووي يا ايهاب
ثااااااااااااانكس علي الفضفضه الحلوه دي

وربنا معاكي يارب يا ضحضح
ويوفقك في حياتك يارب
Back to top Go down
detective_hopa
terminator
terminator
detective_hopa

Male عدد المساهمات : 3637

حوار مع النفس Empty
PostSubject: Re: حوار مع النفس   حوار مع النفس Empty4/9/2010, 12:19 am

مبدأيا يا جماعة انا اسف جدا لو كنت دخلتكم في مود وحش..او فكرتكم بحاجات كئيبة مكنتوش عايزين تفتكروها..عشان كدة انا حاولت قدر الامكان ادخل مواقف دمها خفيف عشان ميبقاش الموضوع اكثر سوادا مما هو اسود في نظر بعض الناس..و مازلت منتظر اراء باقي الناس ال قالت انها هتكمل القراءة للاخر
ثانيا..انا فعلا عنيت اشخاص بعينهم انتي مش منهم يا ضحى و لكن تطبيقا لنظرية قول الحق ال انا وعدت اني هعمل بيها في حياتي اكتر من الاول كمان..فانتي واحدة من الناس ال زعلان جدا و مازلت زعلان منهم..بس في النهاية برضو بلتمسلك العذر..بس يا ضحى صراحة انتي لو عايزة تشوفينا باي طريقة و تنزلي معانا..هتعرفي تقنعي باباكي و تنزلي...و بنقعد دايما نسعي للحلول لاعادة اجمل شلة كما كانت و الحل الاول ال هو قدامنا و مش واخدين بالنا منه يا صبري اننا اساسا نتجمع في يوم في الكلية بعد اسبوعين ان شاء الله..يوم تكون الناس ال متخرجة او مبتنزلش الكلية متفقة عليه..وقتها ممكن نرجع زي ما كنا..التجميعة لوحدها في حد ذاتها كفيلة بكدة..و رباب برضو واحدة من الناس ال زعلان منهم..اقعدي معاه يا رباب اقنعيه بكدة..اتكلمي معاه بالمنطق..حاولي تجيبيه يتعرف علينا يمكن يغير وجهة نظره السوداوية دي..مينفعش يا جماعة الناس واحد ورا التاني فيهم يقعوا من حوالينا..كل واحد فيهم بيمشي في اتجاه ما و بعدين يرجع يتحجج بالاتجاه دا انه سبب بعده...
صدقوني بقي انا بقولكم و اصبحت علي قناعة يوم بعد الاخر من الحقيقة دي..الدنيا دي من احقر ما يمكن و سبل اكتساب السيئات و الموبقات اكتر من سبل اكتساب الحسنات..مجرد ما تقعد قعدة في اي حتة تلاقي نفسك بتشتم و بتنم و بتلعن و بتسمع شتائم...ربنا يهدينا في الدنيا و نكون من اهل الجنة ان شاء الله

اسف للمرة التاية لو كنت تسببت في اكتئاب حد او انه يفتكر ذكريات مش حلوة..و سعيد برضو لو كنت خليت حد يفضفض..و شكرا لكل الناس ال علقت و سعيد جدا بتعليقاتكم و منتظر اراء باقي الناس ال عاملين من الهند او كلامي جه عالجرح عندهم خصوصا في موضوع الصلاة

اخر حاجة بعلنها قدام الجميع..لو حد..اي حد..جي يتكلم معايا عن حد بكلام وحش في غيابه او جي حتي يذكره بكلام هو ميحبش يسمعه..انا فعلا هسمعه كلام يسم بدنه و هخلي منظره مش حلو
فنصيحة لكل ال بيقرا..عايز تجيب سيرتي..زي ما انت عايز..عايز متصليش..زي ما انت عايز..مش حاطط الاخرة في اعتبارك..زي ما انت عايز..لكن لو حد جي يتكلم معايا عن حد و يخليني انا اخذ ذنوب..هو الجاني علي نفسه..اللهم لك الحمد اني وقفت الوقفة دي مع نفسي و فوقت قبل فوات الاوان و عقبال باقي الناس..و دا هعتبره التغيبر التاني الجذري في حياتي..جايز ناس تشوفني دمي تقيل في النمط الجديد..هما حرين..و لو مش عاجبهم..لهم الحرية انهم ميتعاملوش معايا..انا فعلا دلوقتي انا قررت ان في ناس هتقتصر علاقتي بيها علي السلام بس..و مش عايز اتعامل معاهم كاصدقاء..وفمش هيفرق معايا اي حد مش عايز يتعامل معايا علي ذلك و لا بقيت بسأل علي حد و لا بتصل بحد و لا هيفرق معايا اي حد هيعمل نفسه ليه لازمة عليا

اللهم بلغت..اللهم فاشهد
و مازلت بانتظار ان كل الناس تشوف يوم تكون فاضية فيه تنزل فيه الكلية و نتكلم و نتجمع زي زمان
Back to top Go down
https://www.facebook.com/home.php#/profile.php?ref=profile&am
????
Guest

حوار مع النفس Empty
PostSubject: Re: حوار مع النفس   حوار مع النفس Empty4/9/2010, 11:52 am

ربنا يهدينا جميعا ويغفر لنا يارب ويرزقنا حسن الخاتمة

بس للتوضيح انا عايزة اقولك ان بابا مش كان عنده اعتراض اني اجي اول مرة في رمضان والدي كان تعبان وهو كان عايزنا معاه ونتجمع في الفطار قولتله ومش قالي لا قالي انا هبقى قلقان عليكي وافطري معايا وكنا نعتبر في بداية رمضان وانا مقدرتش اقوله لا لازم انزل وتاني مرة انا كنت جاية فعلاااااا وربنا يعلم وحتى عرفت هبة وعلا بس عمامي كانوا جايين يوم الجمعه وانا بساعد مامتي مكنش ينفع اسيبها زائد ان فاطمة مكنتش هتقدر تيجي فالموضوع اتلغبط معايا تماما وربنا يعلم اني كنت هموت واجي يوم الجمعة اللي هو الفطار التاني الاعتراض مش من بابا بس والله بتبقى ظروف ان شاء الله انا ناوية اي تجمع في الكلية هاجي فيه ومش عايزاك تزعل مني انا عارفة اني قصرت معاكم الفترة الاخيرة بس تبقوا عرفوني بميعاد التجمع في الكلية وان شاء الله اشوفكم على خير
Back to top Go down
????
Guest

حوار مع النفس Empty
PostSubject: Re: حوار مع النفس   حوار مع النفس Empty4/9/2010, 11:55 am

معلش صبري لسه واخدة بالي من كلامك وشكرا لاهتمامك ومعنديش مشكلة ممكن اما نتجمع ان شاء الله تشرحلنا كلامك او لو فيه كلام معين ممكن يفيدنا كلنا ممكن تعملنا موضوع بيه
Back to top Go down

حوار مع النفس
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» حوار مفتوح بين الشباب والبنات